Chaos. Crisis. Alles komt tegelijk. Je hoofd stroomt over. Of je zoekt overal een uitweg in. En daar is ie dan weer, die muur waar je keihard tegenaan loopt. Of daar komen de tranen weer. De week van de uitvaart is net voorbij, of je bent al jaren verder.
Wat de situatie ook is. Bij iedereen is die anders. Maar waar moet je nou beginnen? Wat kan je nou doen? Om het even wat rustiger te maken. Wat meer jezelf te worden. Je weg weer terug te vinden. Kleine stapjes. Hele kleine stapjes vooruit. En dan misschien weer een paar achteruit. Het gaat met ups and downs. Misschien weet je wel wat je moet doen, maar je weet misschien niet waar je moet beginnen. Of je kan het niet. In je hoofd is het duidelijk, maar de uitvoering ervan lukt niet. Nog niet in ieder geval.

Waar kan je beginnen?

1. Schrijf alles op wat er in je hoofd zit
Wat heb jij precies in gedachten wat er moet gebeuren? Wat gaat jou helpen? Wat moet je doen? Schrijf het op. Allemaal. Voorbeelden van wat je kan doen zijn bijvoorbeeld uit je comfortzone gaan, met iemand erover praten, een planning maken, structuur aanbrengen.
Beantwoord de volgende vragen voor jezelf:
– Waar loop ik tegenaan?
– Hoe kan ik hiermee omgaan?
– Wat moet er specifiek gebeuren om hieraan te werken?
– Wat kan je specifiek ondernemen?

Begin met 1 of 2 dingen en hou het klein. Op die manier kan je er echt goed aan werken. Als je namelijk met heel veel dingen tegelijk begint of iets heel groots, dan hou je het misschien een paar dagen vol maar zakt het daarna weer af. 1 of 2 kleine dingen zijn goed vol te houden. En uiteindelijk wil je echt iets veranderen.

2. Wat gaat jou helpen om het daadwerkelijk uit te voeren?
Je kan het met je beste vriendin delen en haar vragen of ze je ernaar wilt vragen of je helpt herinneren. Zodat je het niet vergeet en die stok achter de deur hebt van iemand die om de vooruitgang vraagt.

Je kan een planning maken. Ga stapsgewijs kijken wat je elke week kan doen bijvoorbeeld en plan daar en moment voor in, in je agenda. Je maakt als het ware een afspraak met jezelf. Zo kan je op dat moment, op dat tijdstip en op die dag ook geen andere afspraken maken.

3. Hou het klein
Als je voor jezelf weet wat er moet gebeuren. Deel dat dan op in kleine stapjes. Een grote stap in een keer kan teveel werk zijn, of de drempel kan te hoog zijn waardoor je het blijft uitstellen. Als je het verrdeelt in kleine stapjes gaat het makkelijker en doe je net sneller.

4. Wees niet bang om hulp te vragen
Uiteindelijk moet je het echt zelf gaan doen. Maar je kan wel hulp aan anderen vragen. Als je je bij iemand anders moet verantwoorden namelijk kan je dat net wat meer discipline geven om het te doen. Hier help ik anderen mee bijvoorbeeld. Doordat we samen duidelijke afspraken maken en een planning met wat er moet gebeuren. Even later hebben we weer een afspraak en gaan we het over de opdrachten hebben. Zo heb je die stok achter de deur dat je het gaat uitvoeren. Maar ook om er met iemand over te praten helpt al. Op die manier kan je meer rust krijgen in je gedachten.

Wil je meer informatie hierover of is iets niet duidelijk?
Stuur me dan gerust een berichtje via info@lisavanheusden.nl of vul het contactformulier hieronder in.

lisa van heusden

Ik geef toestemming om mijn gegevens op te slaan en te verwerken.

Ik wil tips en aanbiedingen ontvangen per e-mail.