Je hebt er vast wel eens over gehoord. Tegenwoordig is het namelijk helemaal hip: dankbaarheid oefenen.
Dankbaar zijn voor kleine dingen in je leven. Door elke dag bewust bezig te zijn met dankbaarheid voel je je gelukkiger. En ja, natuurlijk zullen er nog momenten zijn dat je je niet gelukkig voelt. Maar dat hoort bij het leven. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat je door dankbaarheid beter slaapt, een sterker immuunsysteem hebt en je je gezonder voelt.

Als je niet dankbaar bent voor de dingen die je hebt, dan zal je ook niet grotere dingen ervaren. Sonja Lyubomirksy, Professor aan Stanford University heeft hier onderzoek naar gedaan en het blijkt dat dankbaarheid allerlei positieve effecten heeft. Uit dit onderzoek kwam ook dat mensen die op regelmatige basis hun dankbaarheid uiten gelukkiger zijn.

Wat is dankbaarheid?

Ja leuk Lies, dat dankbaarheid. Maar wat is dat dan? Ik zeg toch ook gewoon ‘dankjewel’ als ik iets krijg, maar gelukkiger voel ik me niet daardoor.

Voor iedereen is dankbaarheid weer anders. Het is iets waarderen, iets van de positieve kant bekijken, verbazing of iemand bedanken. Het is ook dingen zien die voor de een vanzelfsprekend zullen zijn, maar voor de ander niet. Zo kan ik bijvoorbeeld onwijs genieten en dankbaar zijn voor een mooie zon. Voor de een is dit zo vanzelfsprekend, maar voor mij is dit echt even een genietmomentje. Dankbaarheid is ook een vorm van mindfulness en een manier om om te gaan met dingen in het leven.

Het grappige is dat ik hier nooit zo vaak bij stil stond, tot kortgeleden. Iemand zei tegen mij ‘jullie (mijn moeder, broertje en ik) zijn altijd zo dankbaar voor de dingen die ze krijgen of de dingen die jullie overkomt’. En toen dacht ik bij mijzelf, ja dat is eigenlijk wel waar.

Dankbaarheid is dus echt niet iets wat je alleen uit als je iets krijgt, zoals een cadeautje. Het kan zich ook uiten in een goed gesprek met iemand, dat je ergens door geïnspireerd wordt of een mooie natuur.

Wat kan dankbaarheid voor jou doen?

Dankbaarheid kan je door stress of verdriet heen helpen. Door te kijken wat er wel goed is en hierop te focussen. Daardoor kan je je snel aanpassen en wordt de verdriet draagbaarder. Mensen die dankbaar zijn, zijn eerder geneigd anderen te helpen. Hierdoor creëer je een liefdevolle omgeving om je heen. En zal je die hulp terug krijgen wanneer jij het nodig hebt.
Door dankbaarheid kan je veel meer genieten van de dingen die je meemaakt in je leven.
Het kan je zelfvertrouwen vergroten. Doordat je dankbaar bent voor de dingen die mensen voor jou doen of voor jou over hebben, voel je je meer de moeite waard.

Maar hoe werkt het dan precies?

Je kan een notitieboekje naast je bed leggen of je gebruikt het formulier die ik voor je gemaakt heb! Die kan je hieronder downloaden. Elke dag schrijf je voor het slapen gaan 3 dingen op waar je die dag dankbaar voor bent geweest. Hierdoor sluit je de dag positief af.

Positief naar de buitenwereld

Door je ook positief en dankbaar op te stellen naar de buitenwereld, zal het steeds gemakkelijker gaan. Je leert jezelf als het ware positief denken aan. Je kan bijvoorbeeld positief zijn over de dingen die je doet of die je ziet of die anderen doen.
Je kan positief zijn over heel veel dingen. Bijvoorbeeld het feit dat je een dak boven je hoofd hebt, dat je lekker eten hebt, mooie kleding etcetera. Maar ook over de mensen in je omgeving, een lieve familie bijvoorbeeld, vrienden, collega’s. Je kan bijvoorbeeld je positief uiten door anderen complimenten te geven. Geef een vreemde eens een compliment als je vind dat diegene bijvoorbeeld mooie schoenen aan heeft! (Wel alleen als je het meent natuurlijk) Je maakt een ander blij en ik weet zeker dat je een lach op het gezicht van de ander tovert.

De persoon die je bent

Wees dankbaar voor de persoon die je nu bent. Wie je bent geworden, wat je hebt bereikt. Het verleden is het verleden. Zie het als leermomenten, die je weer sterker hebben gemaakt. Of die je nog sterker gaan maken. Door in het verleden te blijven hangen, blijf je hangen in die negatieve vibes. Terwijl het leven nog zoveel te brengen heeft. Je kan nou eenmaal niet de toekomst voorspellen, maar je kan wel invloed hebben op je toekomst. Bijvoorbeeld door te denken aan alle mogelijkheden die er nog op jouw pad gaan komen.

Kijk in uitdagingen en mogelijkheden, niet in obstakels. Dit kan erg lastig zijn, begin daarom klein. Die kleine uitdagingen die ja aangaat veranderen dan in kleine overwinningen en die kleine overwinningen geven je een energie boost. Doe het op je eigen tempo, zolang je je er maar bewust van bent.

Ik zou zeggen probeer het uit. En probeer het een maand uit, niet 1 dag. Oefening baart kunst, en fietsen heb je ook niet in 1 dag geleerd. Probeer elke avond voor het slapen gaan 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dit kan in een notitieboekje die je naast je bed neerlegt. Of, om je het nog makkelijker te maken, heb ik een mooi formulier gemaakt waarin je het op kunt schrijven, even uitprinten en klaar is kees!

lisa van heusden rouwbegeleider