Hoe blijf je positief na een verlieservaring? Hoe blijf je überhaupt positief na een negatieve ervaring? Het is erg lastig misschien, maar niet onmogelijk. Maar het gaat je wel veel meer brengen dan in een negatieve spiraal blijven zitten.

Allereerst wil ik wel even benadrukken dat je ook zeker even lekker negatief mag zijn. Verdrietig. Lekker zeiken. Doe het alsjeblieft allemaal! Gooi het er allemaal uit. Keer op keer. Want 1 keer is waarschijnlijk zeker niet genoeg. Lekker ventileren.

Alleen probeer op een gegeven moment alsjeblieft ook weer positief te zijn. Zie het mooie in dingen. Probeer om te denken. Wees positief. Als je namelijk in die negativiteit blijft zitten, kom je in zo’n neerwaartse spiraal terecht. En dat kost je zoveel onnodige energie. Het put je uit. En het brengt je niks. Alleen als je in die spiraal terecht komt, word het steeds moeilijker om er weer uit te komen.

Waarom is positief zijn belangrijk?

Volgens onderzoekers kunnen we ons toch gelukkig voelen, ondanks negatieve gevoelens en gedachten. En verschillende psychologen zeggen dat door aandacht te geven aan deze positieve emoties het de meest effectieve manier is om met tegenslagen en negatieve gevoelens om te gaan. Let op: dit betekend niet dat we de negatieve gevoelens en gedachten moeten onderdrukken of negeren. We moeten er mee leren omgaan en het leren te accepteren.
En dat is, weet ik uit eigen ervaring, makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat gaat het je opleveren om positief te zijn?

Naast het feit dat je je goed voelt als je positieve emoties ervaart, zoals blijheid, hoop, tevredenheid en dankbaarheid, heeft het ook nog een ander effect. We verbreden namelijk ons beeld. We zien bijvoorbeeld meer verbondenheid met anderen en kunnen onze problemen van een afstandje zien. Je groeit als persoon. Dit word ook wel het ‘build-effect’ genoemd. Op verschillende vlakken ontwikkel je je, waardoor je in een opwaartse spiraal van positiviteit komt. Dit geeft je meer energie, je sociale contacten versterken en op werk kan het beter gaan. Sociale contacten en meer energie is bij rouwverwerking voornamelijk erg behulpzaam. Omdat je je in een periode van rouw erg eenzaam kan voelen, zijn sociale contacten heel erg belangrijk.

Hoe kan je dit doen?

Het is belangrijk hierbij dat er ruimte gemaakt word voor die positiviteit. Geef jezelf dus die ruimte en rust die je nodig hebt. En geef jezelf de tijd om de volgende dingen te blijven oefenen. Kleine stapjes.
– Wees niet zo hard voor jezelf. Zie fouten bijvoorbeeld als punten om van te leren en aan te werken.
– Dankbaar zijn. Wees dankbaar voor wat je hebt. Bij mij ging dit best vanzelf al na het verlies van mijn vader. Ik keek opeens op een andere manier naar het leven. En ik was zo dankbaar voor de mooie omgeving waar ik in woon en dankbaar voor mijn lieve en waardevolle familie. Dankbaarheid is ook iets wat je kunt oefenen. Probeer maar eens elke dag voor het slapen gaan 1 ding op te schrijven waar je dankbaar voor bent geweest die dag.
– Omring jezelf met positieve mensen. Ze zeggen niet voor niets dat waar je mee omgaat word je mee besmet. Als je dus met mensen omgaat die ook positief in het leven staan, met positiviteit bezig zijn of gewoon positief zijn, word het voor jou vanzelf ook weer makkelijker.
– Krijg de juiste begeleiding. Je hoeft het natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Met de juiste begeleiding boek je sneller de gewenste resultaten! Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Een begeleider kan je hierbij helpen.

Wil je meer over dit onderwerp weten? Heb je vragen? Of ben je geïnteresseerd in begeleiding bij mij? Ik kan je hier bij helpen! Stuur een mailtje naar info@lisavanheusden.nl of vul onderstaand contactformulier in.

lisa van heusden

Ik geef toestemming om mijn gegevens op te slaan en te verwerken.

Ik wil tips en aanbiedingen ontvangen per e-mail.